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The TS establishes that taxpayers must demonstrate that the land has not increased in value to claim the municipal capital gain.,,es,The Third Chamber of the Supreme Court has dismissed the cassation appeal filed against a Judgment issued by the Contentious Administrative Chamber of the High Court of Justice of Aragon on the grounds that it interpreted the legal order correctly considering that the STC,,es,does not allow access to the rectification of the self-liquidations of the IIVTNU and,,es,to the return of the income made for this concept,,es,in those cases in which the taxpayer is not accredited by the inexistence of an increase in the value of land of an urban nature,,es

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The TS establishes that taxpayers must demonstrate that the land has not increased in value to claim the municipal capital gain.,,es,The Third Chamber of the Supreme Court has dismissed the cassation appeal filed against a Judgment issued by the Contentious Administrative Chamber of the High Court of Justice of Aragon on the grounds that it interpreted the legal order correctly considering that the STC,,es,does not allow access to the rectification of the self-liquidations of the IIVTNU and,,es,to the return of the income made for this concept,,es,in those cases in which the taxpayer is not accredited by the inexistence of an increase in the value of land of an urban nature,,es

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La Sala Tercera del Tribunal Supremo ha desestimado el recurso de casación interpuesto contra una Sentencia dictada por la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Aragón al estimar que éste interpretó de manera correcta el ordenamiento jurídico al considerar que la STC 59/2017, of 11 de mayo, permite no acceder a la rectificación de las autoliquidaciones del IIVTNU y, therefore, a la devolución de los ingresos efectuados por dicho concepto, en aquellos casos en los que no se acredita por el obligado tributario la inexistencia de incremento de valor de los terrenos de naturaleza urbana, assumptions in which the articles,,es,of the revised text of the Law Regulating the Local Treasuries,,es,TRLHL,,en,they are constitutional and,,es,income,,es,due.The sentence,,es,of which the magistrate Ángel Aguallo has been a speaker,,es,interprets the scope of the declaration of unconstitutionality contained in the STC,,es,Considers,,es,that the articles,,es,of the TRLHL,,es,according to the interpretation that must be given to the judgment and legal basis,,es,from the STC,,ro,they suffer only from an unconstitutionality and partial nullity,,es,they are constitutional and they result,,es,fully applicable,,es,in all those cases in which the taxpayer has not been able to prove,,es,that the transfer of ownership of land by any title,,es,or the constitution or transmission of any real right of enjoyment,,es 107.1 and 107.2 a) del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales (TRLHL) resultan constitucionales y, por consiguiente, los ingresos, debidos.La sentencia, de la que ha sido ponente el magistrado Ángel Aguallo, interpreta el alcance de la declaración de inconstitucionalidad contenida en la STC 59/2017. Considera, de una parte, que los artículos 107.1 and 107.2 a) del TRLHL, a tenor de la interpretación que debe darse al fallo y fundamento jurídico 5 de la STC 59/2017, “adolecen solo de una inconstitucionalidad y nulidad parcial”.”In this sense, son constitucionales y resultan, for, plenamente aplicables, en todos aquellos supuestos en los que el obligado tributario no ha logrado acreditar (…) que la transmisión de la propiedad de los terrenos por cualquier título (o la constitución o transmisión de cualquier derecho real de goce, limiting domain,,es,about the aforementioned land,,es,has not shown an increase in its value or,,es,what is the same,,es,an economic capacity that can be taxed,,es,based on the article,,es,understand that,,es,it is unconstitutional and null in any case,,es,total unconstitutionality,,es,why,,es,as indicated by the STC,,es,'Does not allow to prove a result different from that resulting from the application of the valuation rules it contains',,es,In other words,,es,because 'it prevents passive subjects who can prove the existence of an inexpressive situation of economic capacity,,es,'".Is,,es,this total nullity of the article,,es,of the TRLHL what,,ca,according to the Third Room,,es,makes it possible for taxpayers to prove,,es,from the STC,,es, sobre los referidos terrenos) no ha puesto de manifiesto un incremento de su valor o, lo que es igual, una capacidad económica susceptible de ser gravada con fundamento en el artículo 31.1 CE”.

Furthermore, entiende que “Article 110.4 del TRLHL, however, es inconstitucional y nulo en todo caso (inconstitucionalidad total) porque, como señala la STC 59/2017, ‘no permite acreditar un resultado diferente al resultante de la aplicación de las reglas de valoración que contiene’, o, dicho de otro modo, porque ‘impide a los sujetos pasivos que puedan acreditar la existencia de una situación inexpresiva de capacidad económica (SSTC 26/2017, FJ 7, and 37/2017, FJ 5)’”.Es, precisamente, esta nulidad total del artículo 110.4 del TRLHL la que, de acuerdo con la Sala Tercera, “posibilita que los obligados tributarios puedan probar, desde la STC 59/2017, the inexistence of an increase in the value of the land before the municipal administration or,,es,before the judicial body,,es,is the one that enables the full application of articles,,es,In relation to the proof of the absence of a real and effective surplus value obtained in the transmission of the land,,es,consider the court,,es,corresponds,,es,the taxpayer prove the inexistence of an increase in the value of the land onerously transmitted,,es,in second term,,es,that to prove that there has been no surplus value taxed by the IIVTNU,,es,the taxable person may offer any principle of proof,,es,that at least intimately allows to appreciate it,,es,How is it,,es,the difference between the acquisition value and the transmission value that is reflected in the corresponding public deeds,,es, if, ante el órgano judicial, and, otherwise, es la que habilita la plena aplicación de los artículos 107.1 and 107.2 a) del TRLHL”.En relación con la prueba de la inexistencia de una plusvalía real y efectiva obtenida en la transmisión del terrero, considera el tribunal, first, what corresponde “al obligado tributario probar la inexistencia de incremento de valor del terreno onerosamente transmitido”; en segundo término, que para acreditar que no ha existido la plusvalía gravada por el IIVTNU “podrá el sujeto pasivo ofrecer cualquier principio de prueba, que al menos indiciariamente permita apreciarla” (como es, for example, la diferencia entre el valor de adquisición y el de transmisión que se refleja en las correspondientes escrituras públicas); and, in third place,,es,a nice,,no,that contributed,,es,by the taxpayer proof that the land has not increased in value,,es,it must be the Administration that proves against said claims in order to apply the TRLHL precepts that the STC ruling,,es,has left in force in case of surplus value,,es,The court considers that insofar as the existence of a real and effective goodwill is perfectly verifiable on the basis of the use of the means of verification established by the General Tax Law in articles,,es,means that reject the rule authorizes the Administration to decide with complete freedom the real value of the ground onerously transmitted,,es,does not exist - in cases where the IIVTNU is liquidated,,es, en fin, que aportada “por el obligado tributario la prueba de que el terreno no ha aumentado de valor, deberá ser la Administración la que pruebe en contra de dichas pretensiones para poder aplicar los preceptos del TRLHL que el fallo de la STC 59/2017 ha dejado en vigor en caso de plusvalía”.Finalmente, considera el tribunal que en la medida en que la existencia de una plusvalía real y efectiva resulta perfectamente constatable sobre la base del empleo de los medios de comprobación que establece la Ley General Tributaria en los artículos 105 y siguientes, medios que permiten rechazar que la norma autorice a la Administración para decidir con entera libertad el valor real del terreno onerosamente transmitido, no existe -en los casos en los que se liquida el IIVTNU- violation of the tax law reservation contained in the articles,,es,nor any breach of the principle of legal security,,es 31.3 and 133.1 CE, ni quiebra alguna del principio de seguridad jurídica (art. 9.3 CE).

 

 

 

 

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